Vilken IMODIUM®?

Vilken IMODIUM<sup>®</sup>?

Vårt produktsortiment

IMODIUM® munsönderfallande tablett

IMODIUM<sup>®</sup> munsönderfallande tablett

Läs mer

Mat

Du är vad du äter

Det du äter och hur du äter är mycket viktigt för en sund matsmältning.
Alla har dock olika matsmältningssystem, och diarré kan utlösas av en rad
olika livsmedel. Det behöver inte betyda att den som har känslig
mage måste avstå. Det finns några saker du kan göra med din kost för
att minimera risken för diarré: föra en matdagbok, se till att du äter
tillräckligt med fibrer, undvika problematiska livsmedel och anpassa
dina favoritrecept för att minska påverkan på magen.

Hur fibrer kan hjälpa

Det finns två slags fibrer: lösliga och olösliga. Lösliga fibrer finns i de flesta citrusfrukter och grönsaker som potatis och bönor. De kan hjälpa till vid både diarré och förstoppning eftersom de absorberar vatten och gör avföringen fastare om du har diarré.

Olösliga fibrer finns i kli, fullkorn, ris och i skalet på vissa frukter och grönsaker. De kan hjälpa till vid förstoppning, men kan förvärra diarrésymtom. Det betyder inte att du måste undvika olösliga fibrer om du har diarré, men försök att hålla ett öga på vad du äter och lär dig vad som fungerar för dig.

Nästan alla får diarré någon gång ibland, men en del personer drabbas mer återkommande än andra.

När du drabbas av diarré

När du drabbas av diarré