Vilken IMODIUM®?

Vilken IMODIUM<sup>®</sup>?

Vårt produktsortiment

IMODIUM® munsönderfallande tablett

IMODIUM<sup>®</sup> munsönderfallande tablett

Läs mer

Stress

Diarré innebär både en fysisk och en
emotionell påfrestning

Stressen och pressen i den moderna vardagen kan ofta påverka oss såväl
fysiskt som mentalt och störa den fina balansen i matsmältningssystemet.
Vissa personer får diarré på grund av stress som har att göra
med arbetet eller sociala sammanhang. Stressiga händelser som intervjuer,
prov och tentamina eller att behöva tala inför publik är de främsta bovarna.
Och ibland kan det räcka med att bara ha väldigt mycket att göra,
vilket i sig är stressigt, för att drabbas av diarré.

Du kanske undrar varför detta händer

I tarmarna finns det muskler som drar ihop sig och slappnar av i rytmiska vågor som trycker tarminnehållet framåt – detta är bokstavligt talat dina tarmrörelser. Denna rörelse kallas ”peristaltik” och styrs av det enteriska nervsystemet som är kopplat till det centrala nervsystemet. När man är nervös producerar kroppen adrenalin och andra kraftfulla kemiska ämnen som kan påverka det centrala nervsystemet och snabba upp allt i kroppen, inklusive tarmarna. Detta rubbar den naturliga balansen i matsmältningssystemet och får kroppen att absorbera mindre vätska än normalt, vilket gör att tarmtömningen sker oftare och avföringen blir vattnig.

Bara en liten minskning av mängden vätska som absorberas i tarmarna kan vara tillräcklig för att utlösa en diarréattack.

Som tur är finns det många saker du kan göra för att sänka stressnivån och sannolikheten att drabbas av en diarréattack.

Skaffa dig egentid

Pressen och kraven kan lätt göra att du känner dig överväldigad, därför är det bra om du kan skapa tid för dig själv då du kan koppla av och varva ner. Det är viktigt att ta ordentliga raster på arbetet, eller om du är föräldraledig, försök få tid när någon annan kan vara med barnen.

Ge dig själv tid att läsa en tidning, lyssna på musik eller tända ljus och ta ett bad. Det är också viktigt att få tillräckligt med sömn eftersom man alltid presterar bättre om man har vilat ordentligt.

Prata om dina problem

Det kan kännas pinsamt att prata om diarré, men du skulle nog bli förvånad över hur många som lider av samma sak. Om du låter folk runt omkring dig veta vad du går igenom kommer de att kunna hjälpa dig bättre. Det kommer att hjälpa dig att hantera din situation och göra att du känner dig mer normal.

Ha sinne för humor

Skratt är ett utmärkt sätt att minska stress och hjälpa immunsystemet, som ofta försvagas av stress, så försök att se det roliga i en situation.

IMODIUM® kan lindra diarré.

Om du har diarré behöver du inte lida i onödan

Picture of a woman resting her head on a mans shoulder

Varför man ska behandla tidigt

Motion

Motion är ett utmärkt sätt att hålla ditt matsmältningssystem friskt. Det är också ett mycket effektivt sätt att varva ner och få bättre självkänsla. Att stretcha kan vara bra för matsmältningen. Yoga har ett utmärkt rykte om sig att minska förekomsten av diarré. De varsamma andningsteknikerna och de meditativa rörelserna hjälper dig också att behålla lugnet.

Kost

Att äta sötsaker – en sockerchock hjälper inte ditt system eller dina stressnivåer. Försök att äta frukt och grönsaker i stället. Undvik stora mängder alkohol och mjölk som kan irritera tarmen.