Vilken IMODIUM®?

Vilken IMODIUM<sup>®</sup>?

Vårt produktsortiment

IMODIUM® munsönderfallande tablett

IMODIUM<sup>®</sup> munsönderfallande tablett

Läs mer

Mat

Du är vad du äter

Det du äter och hur du äter är mycket viktigt för en sund matsmältning.
Alla har dock olika matsmältningssystem, och diarré kan utlösas av en rad
olika livsmedel. Det behöver inte betyda att den som har känslig
mage måste avstå. Det finns några saker du kan göra med din kost för
att minimera risken för diarré: föra en matdagbok, se till att du äter
tillräckligt med fibrer, undvika problematiska livsmedel och anpassa
dina favoritrecept för att minska påverkan på magen.

Hur fibrer kan hjälpa

Det finns två slags fibrer: lösliga och olösliga. Lösliga fibrer finns i de flesta citrusfrukter och grönsaker som potatis och bönor. De kan hjälpa till vid både diarré och förstoppning eftersom de absorberar vatten och gör avföringen fastare om du har diarré.

Olösliga fibrer finns i kli, fullkorn, ris och i skalet på vissa frukter och grönsaker. De kan hjälpa till vid förstoppning, men kan förvärra diarrésymtom. Det betyder inte att du måste undvika olösliga fibrer om du har diarré, men försök att hålla ett öga på vad du äter och lär dig vad som fungerar för dig.

Nästan alla får diarré någon gång ibland, men en del personer drabbas mer återkommande än andra.

När du drabbas av diarré

När du drabbas av diarré

För en matdagbok

Alla är olika. Det som utlöser diarré för en person kan fungera utmärkt för en annan. Att ta reda på vilka dina utlösande livsmedel är kan hjälpa dig att hantera din matsmältning och undvika diarré. Skaffa en anteckningsbok där du skriver en sida varje dag och håller reda på allt du äter, ner till minsta snacks och mellanmål.

Här är några tips för att föra en matdagbok:

  • Skriv ner allt, inklusive såser, kryddor och drycker om möjligt.
  • Notera också din stressnivå den dagen. Den har också betydelse.
  • Leta efter mönster i ingredienser. Pasta, pizza och vissa smörgåsar är olika, men alla innehåller vete.
  • Börja brett, fokusera sedan på ingredienser. Ringa först in vilken mat som är problematisk. Försök sedan att ta reda på vilka individuella ingredienser det är som orsakar problemen.
  • Tänk långsiktigt. Du kanske inte lägger märke till mönster direkt, men med tiden kan ett mönster framträda och du kan diskutera det med din läkare.

Bryta ner problemmåltider

Pasta med tomatsås kan framkalla ett diarréanfall, men du vet fortfarande inte vilken ingrediens det är som vållar problemen. Prova att äta pasta utan tomatsås och tvärtom. På så sätt kan du ta reda på vilken problemingrediensen är.

Det är inte bara vad du äter, utan även hur du äter det

Försök att äta långsammare – det tar 20 minuter för din mage att tala om för hjärnan att den är mätt, så genom att äta långsammare är det troligt att du äter mindre. Om du kastar i dig maten sväljer du luft, vilket kan leda till gaser och dålig matsmältning.